De kracht van techniektraining bij wielrennen

 In Achtergrondinformatie training, Blog, Traptechniek

Door sporters en coaches, maar ook door wetenschappers, wordt vaak aangenomen dat voor elke vaardigheid een optimale bewegingstechniek bestaat, die in principe geldt voor alle individuen. Maar bestaat de ideale techniek wel? En zo ja, hoe kunnen we die verbeteren? Dat en meer leggen we je uit in deze blog.

Wat is techniektraining?

‘’Dat staande klimmen of hoge cadans rijden is niets voor mij’’ is een veelgehoorde quote in de wandelgangen van WattCycling. We zijn zo eenvoudig vastgeroest in onze eigen overtuigingen dat we er gemakkelijk naar gaan leven zonder een constructieve poging het denken of doen te veranderen.

Echter, het uit je eigen denkkaders treden en het durven te betwijfelen is het begin van alle inzichten. Voor wie daar niet toe in staat is, is nadenken en trainen niets anders dan een surplace van geest en lichaam.

Zoals zo veel dingen in het grote mensen leven, is ook fietstechniek een kwestie van perspectief en het maken van keuzes die per persoon verschillen. Neem bijvoorbeeld de cadans. De optimale streksnelheid van langzame spiervezels (die dominant zijn bij een aerobe inspanning als fietsen) ligt rond de 80 omwentelingen, waarbij je relatief veel energie per omwenteling nodig hebt en doorgaans ‘iets zwakkere’ spieren gebruikt omdat je langer over één omwenteling doet. Denk bijvoorbeeld aan de hamstrings en heupbuigers ten opzichte van veel krachtigere spieren als de quadriceps en bilspieren.

Bij 90+ omwentelingen per minuut heb je minder kracht nodig per omwenteling en gebruik je meer grote spieren. Hiervoor heb je wel snellere spiervezels nodig, een betere coördinatie en een grotere zuurstofopname capaciteit. De hartslag gaat hierbij ook sneller omhoog. Wat is dus wijsheid?

Het lijkt sterk afhankelijk van factoren als lichaamsbouw, voorkeur en ervaring welke fiets- en traptechnieken voor jou een benadering van het optimum bieden. Om ook de technische schoonheid van het wielrennen te adapteren zullen we de ideeënuitwisseling over het optimum moeten verruimen en versmelten met de mastodonten die deze edele kunst al eigen lijken te zijn. Een soort ontdekkingsrit waarin het observeren, leren en durven proberen een belangrijke rol inneemt. Voor wielerliefhebbers zijn Wout van Aert, Remco Evenepoel en Mathieu van der Poel momenteel de fetisj van de cyclische levenskunst en is het aan ons en de Wattbike om de grote kloof (lees: Canyon) tussen deze buitenmenselijkheid en ons normale stervelingen te dichten en zelf aan de slag te gaan met winnende tactieken, fysieken en dus ook zeker technieken.

De blog gaat verder onder de afbeelding.


Afbeelding 1: De meer dan legendarische Graeme Obree is een soort stripheld in levenden lijve. Als het aankomt op techniek en aerodynamica is hij als ‘dwarsdenker’ van ongekend belang geweest voor het hedendaagse wielrennen.

De vier fases van een goede traptechniek

Als Bauke Mollema de Ronde van Lombardije kan winnen en techniek voor iedereen net anders is, wat gaan we dan precies bijschaven zal je je afvragen. Hoe divers de theorieën en technieken van sporters ook zijn, er is altijd sprake van een bepaalde basis vanuit waar gewerkt wordt. Of je nou een sierlijke klimmer a la Alberto Contador bent, of minder stilistische rijeigenschappen hebt als Ilnur Zakarin, de basis is voor iedereen hetzelfde.

Ongeacht je lichaamsbouw, doelen of ervaring zijn er een bewegings-, natuur- en biomechanische wetten die op iedereen van toepassing zijn om deze cyclische beweging zo efficiënt mogelijk te maken. De directe feedback vanuit de Wattbike monitor en Wattbike Hub app maakt de Wattbike uniek in zijn soort en de perfecte tool voor een techniektraining.

Waar het begint bij een comfortabele houding is het daarna al gauw de Polar View die de aandacht trekt. Deze geeft essentiële zaken weer over de traptechniek waar grofweg onderscheid gemaakt kan worden tussen vier fases:

  1. Vanaf de top, wanneer de voet helemaal bovenaan staat, wordt het pedaal iets naar voren geduwd. Alsof je je tenen tegen de neus van je schoen aan wilt drukken.
  2. Kort hierna volgt het krachtigste gedeelte van de omwenteling waar je voornamelijk je quadriceps gebruikt om het pedaal naar beneden te duwen. De theorie achter een ovaal blad is ook dat in deze fase je verzet zwaarder is door de ovaliteit, en in de zwakkere fase van het trappen lichter.
  3. De derde fase probeer je zo lang mogelijk uit te smeren en die kan je verlengen door gevoelsmatig, wanneer het pedaal onderaan is, een sleepbeweging met de voet te maken. Alsof je wat modder van je schoenplaatjes wil vegen of de moonwalk in de huiskamer wil starten.
  4. De vierde fase is het licht omhoogtrekken van het pedaal. Aangezien het andere been op dit moment in fase twee zit en dit veel krachtiger is, gaat het om een subtiele trek beweging.

De blog gaat verder onder de afbeelding.


Afbeelding 2: De vier techniekfases van één trapomwenteling.

Bij het klimmen, zeker met de wisselingen in en uit het zadel, speelt techniek, gebruik van het lichaam en druk op de pedalen een belangrijke rol. Tijdens de WattCycling trainingen wordt hier uitgebreid aandacht aan besteed en zal de trainer trachten het verschil tussen de iconen van deze tijd en de extreem enthousiaste getrainde amateurs zo klein mogelijk te maken en zo de lekkerste vruchten van de komende maanden te kunnen plukken.

Tips om de juiste fietstechniek te omarmen

Werken aan techniek lukt alleen wanneer je de grenzen van je eigen comfort durft op te zoeken. In een tijd waar we nadenken en keuzes kunnen vermijden met verbaal intellect, mensen uit ons leven kunnen bannen door ze te blokkeren of ‘weg te swipen’ is het nu aan jullie om eventuele technische suboptimaliteit aan het licht te brengen, te omarmen, en juist mee aan de slag te gaan. Zaken die hierbij kunnen helpen;

  • Zoek de grens op! Zie deze techniektraining als een soort groot orkest waarin alle muzikanten (spieren) moeten samenspelen om het goed te laten klinken. Jij als dirigent vindt het prima klinken, maar weet dat het ergens beter kan alleen hoort nog niet precies waar. Door eenzelfde stuk (fietsbeweging) veel sneller of juist langzamer te spelen is doorgaans gemakkelijker te achterhalen wie in het orkest het niet bij kan benen of misschien wel de finesse in de timing mist.
  • Probeer! Het kan best zijn dat je van nature geen staande klimmer of hoge cadans rijder bent, maar dat neemt niet weg dat je het kan proberen. Je zal merken dat de grens van wat comfortabel voelt zal verschuiven en het makkelijker is om technische oneffenheden te identificeren. Hierbij is het natuurlijk altijd fijn om te weten waarom techniek belangrijk is bij het klimmen.
  • Gebruik de mogelijkheden van de Wattbike goed. Een veiligere omgeving met meer feedback voor handen is er niet te bedenken. Koppel je gevoel aan de gegevens op de monitor en kijk welke invloed de variaties in je techniek hebben. Schroom niet een buurman, buurvrouw of trainer te betrekken bij je observaties. Soms heb je iets of iemand nodig voor net dat beetje meer.
  • Of het nu om staand klimmen of hoge cadans rijden gaat, de core speelt in beide gevallen een belangrijke rol. Schroom niet nu al te starten met wat ochtenrituelen die de boel op spanning zetten. Dat scheelt ook weer van voornemens voor het nieuwe jaar.

 

 

Vind je dit ook een leuke training, maar nog geen lid? Volgende week organiseren we ook veel leuke trainingen. Doe een introductietraining en ervaar ook de meerwaarde van de WattCycling trainingen!