Deze week bij WattCycling

Week 40 - 3 t/m 9 oktober

Thema: Energiesystemen

In het lichaam wordt op verschillende manieren energie vrij gemaakt om te bewegen, afhankelijk van de mate van inspanning. In de trainingen van deze week wordt bij alle trainingen ervaren hoe het is om aeroob (met zuurstof) of anaeroob (zonder zuurstof) energie vrij te maken. Dit kan worden gedaan aan de hand van voorgeschreven vermogenszones, maar ook het gevoel speelt een belangrijke rol.

WattCycling Allround

Vermogen vs. hartslag

Inhoud: 5 x 5' opbouwende blokken
Er wordt in de blokken om-en-om op vermogen en op hartslag gereden, waarbij de intensiteit geleidelijk omhoog gaat. De laatste minuut van ieder interval wordt er staand boven het omslagpunt gefietst.

Doel: Door vermogen en hartslag met elkaar te vergelijken en ook het gevoel in ogenschouw te nemen, leer je je lichaam beter kennen. Daarnaast ervaar je hoe het is om onder vermoeidheid nog een versnelling te plaatsen.

WattCycling d’Huez

El Imbatido

Inhoud: 5 x 6' drempel-/punchtraining
Het grootste deel van deze intervallen vindt net onder en rond de drempel plaats terwijl er in het zadel gefietst wordt. Aan het einde vindt er een versnelling plaats ruim boven de drempel, waarbij er staand gefietst wordt.

Doel: Het doel van deze training is om op een niveau net onder de drempel vermogen te leveren en hierbij aan het einde nog een lange versnelling uit het zadel te kunnen plaatsen.

WattCycling HIT

Anaerobe capaciteit

Inhoud: 4 x (3’ + 2’) VO2-maxblokken
Het vermogen in de eerste van telkens twee intervallen ligt net boven het omslagpunt. Daarna wordt nog een interval uitgevoerd waarbij de intensiteit nog een stukje toeneemt richting de VO2-max.

Doel: Door deze inspanningen wordt het omslagpunt vergroot. Daarnaast zijn dit precies de inspanningen die nodig zijn bij belangrijke versnellingen in de koers

WattCycling Tri-Endurance

Over unders

Inhoud: 3 x 10' drempeltraining
Er worden drie lange intervalblokken gedaan. De intensiteit wisselt binnen het blok tussen 2’ net onder het omslagpunt en 30” boven het omslagpunt.

Doel: Het doel van deze training is om bij een langdurige inspanning tempowisselingen goed te verteren en rond sweet spot zelfs te kunnen herstellen. Daarvoor moet de energie binnen het blok maar ook tussen de blokken goed verdeeld worden.

Vervolg trainingsprogramma

Wekelijkse trainingsupdate per mail?

Een korte herinnering om je aan te melden voor de trainingen van komende week.

    Elke zaterdagmiddag een nieuwe aflevering

    Chasse Patate podcast – wielerverhalen

    Dit is Chasse Patate, uw wekelijkse portie wielerverhalen vanuit WattCycling. Van legendes uit de kopgroep tot mythes uit de staart van het peloton en alles er tussenin. Nieuwste aflevering: