Deze week bij WattCycling

Week 5 - 30 januari t/m 5 februari

Thema: Klimmen

Iedereen heeft wel eens geklommen op de fiets. Misschien is dat alleen een sprintje de brug op, maar sommigen zullen ook Alpenreuzen bedwongen hebben. Maar wanneer blijf je bijvoorbeeld in het zadel en wanneer kom je op de pedalen staan? Deze week zullen we de theorie direct toepassen in beklimmingen van verschillende lengte.

WattCycling Allround

Tadej Pogačar

Inhoud: 3 x 15' klimintervallen
Tadej Pogačar won twee keer de Tour de France maar moest afgelopen zijn meerdere erkennen in Jonas Vingegaard. Dat weerhield hem er niet van om aanval op aanval te plaatsen. Die aanvalslust mag je in deze training zelf aan de dag leggen.

Doel: Als je een klim competitief en in groepsverband oprijdt, zul je je concurrentie moeten lossen. Andersom zul je moeten aanhaken als je tegenstander versnelt. Je oefent deze training om tempoverschillen te verteren.

WattCycling d’Huez

Col de l'Iseran

Inhoud: 2 x 20' duurkrachttraining
De Col de l'Iseran bestaat uit twee lange blokken met nagenoeg constant vermogen, zoals je idealiter ook een lange klim bedwingt. De variatie zit 'm in de cadans en de positie op de fiets.

Doel: Het doel van deze training is om de energie goed te verdelen tijdens een lange klim en min of meer een steady vermogen te kunnen leveren bij een relatief lage cadans.

WattCycling HIT

Klimgevecht

Inhoud: 5 x 6' klimintervallen
De training bestaat uit vijf beklimmingen waarin steeds wisselende vermogens worden geleverd. De eerste drie keer wordt er steady begonnen, maar wordt er de laatste minuut versneld. De laatste twee beklimmingen zijn veel grilliger.

Doel: Je kunt een klim steady naar boven rijden of meer met ‘hollen en stilstaan’. Door op verschillende manier een klim aan te vliegen kun je ervaren of het hollen en stillen je bevalt of dat je liever steady naar boven rijden met een eindschot.

WattCycling Tri-Endurance

Alto de l'Angliru

Inhoud: 60' klimtraining
De beklimming van de Alto de l'Angliru is beroemd (of berucht) uit de Vuelta a España. De lengte en steile stroken bootsen we na in deze training met een lange kern van 60'.

Doel: Het doel van deze training is om de duurconditie te verbeteren in een specifieke context. Er wordt gewerkt aan het fietsen op lage cadans, waarbij er afgewisseld wordt tussen zitten en staan.

Vervolg trainingsprogramma

Wekelijkse trainingsupdate per mail?

Een korte herinnering om je aan te melden voor de trainingen van komende week.

    Elke zaterdagmiddag een nieuwe aflevering

    Chasse Patate podcast – wielerverhalen

    Dit is Chasse Patate, uw wekelijkse portie wielerverhalen vanuit WattCycling. Van legendes uit de kopgroep tot mythes uit de staart van het peloton en alles er tussenin. Nieuwste aflevering: