Deze week bij WattCycling

Week 17 - 22 t/m 28 april

Thema: Sweet spot

De sweet spot ligt tussen de 84% en 97% van je FTP. Dat is ongeveer Wz 3/4: een redelijk intensief trainingsvermogen is, maar ónder het omslagpunt. Het zuur zal zich dus niet opbouwen en je herstelt sneller dan bij echte drempeltrainingen, maar de fysiologische effecten lijken wel op die van training rond je FTP.

WattCycling Allround

Sweet spot hill intervals

Inhoud: 3 x 12' duurkrachttraining
De training bestaat uit drie lange blokken met constant vermogen, zoals je idealiter ook een lange heuvel bedwingt. De lichte variatie zoeken we vandaag in de cadans en de positie op de fiets.

Doel: Door deze training leer je langere tijd op lage cadans een relatief hoog vermogen te leveren. Daardoor wordt de aerobe motor vergroot en je FTP opgekrikt.

WattCycling d’Huez

WVA

Inhoud: 4 x 10' sweetspottraining
Er worden vier intervallen van 10’ gedaan op sweet spot. Binnen de intervallen wordt er gevarieerd in de cadans, tussen een relatief lage cadans van 70 RPM en meer op souplesse rond de 100 RPM.

Doel: Het doel is om de aerobe motor te vergroten. Daardoor kan er langer op de grote vetvoorraad gereden worden en worden er minder suikers/koolhydraten verbruikt, die nodig zijn in de finale.

WattCycling HIT

Over unders

Inhoud: 3 x 10' drempeltraining
Er worden drie lange intervalblokken gedaan. De intensiteit wisselt binnen het blok tussen 2’ net onder het omslagpunt en 30” boven het omslagpunt.

Doel: Het doel van deze training is om bij een langdurige inspanning tempowisselingen goed te verteren en rond sweet spot zelfs te kunnen herstellen. Daarvoor moet de energie binnen het blok maar ook tussen de blokken goed verdeeld worden.

WattCycling Tri-Endurance

De aanval

Inhoud: 5 x 5' drempeltraining
Er worden vijf intervallen gedaan van 5 minuten. De intensiteit wisselt binnen de intervallen tussen 30” ruim boven het omslagpunt en 4’30” net onder het omslagpunt rond sweet spot.

Doel: Na een flinke demarrage moet er een langdurige inspanning rond de sweet spot geleverd worden. Hiermee wordt getraind om onder vermoeidheid toch vermogen te blijven leveren.

Vervolg trainingsprogramma