Deze week bij WattCycling

Week 21 - 23 mei t/m 29 mei

Thema: Techniek

De Wattbike is de perfecte fiets om middels de polar view inzicht te geven in de traptechniek. De polar view geeft aan hoeveel kracht er wordt geleverd in de richting van de pedaalomwenteling en daarmee hoe effectief deze is. Door te oefenen op hoge en lage cadans wordt je bewegingspatroon uiteindelijk steeds effectiever!

WattCycling Allround

Zitten vs. staan

Inhoud: 3 x 12' klimtraining
In drie blokken van 12' worden zitten en staan afgewisseld. Daarbij verschuift het zwaartepunt geleidelijk naar steeds vaker uit het zadel komen en gaat de intensiteit in het zadel geleidelijk omhoog van Wz 2 naar Wz 3/4.

Doel: Om zitten en staan goed tegen elkaar af te zetten, worden beide regelmatig afgewisseld. Daarbij is er veel aandacht voor de techniek van het staand fietsen om dit steeds comfortabeler en vaker te kunnen.

WattCycling d’Huez

Nino Schurter

Inhoud: 3 x 5', 3 x 3', 3 x 1' klimtraining
De training bestaat uit 3 sets van 3 intervallen. De lengte van de intervallen neemt af van 5’ naar 3’ naar 1’, terwijl de intensiteit geleidelijk toeneemt van Wz 3/4 naar Wz 4/5 naar Wz 5/6. In ieder interval wordt er een aantal keer kort uit het zadel gekomen.

Doel: We schenken aandacht aan de techniek en houding op de MTB. De focus ligt hierbij op de positie van het bovenlichaam en de armen. Tegelijkertijd is er een fysieke prikkel door op een relatief lage cadans vermogen te leveren.

WattCycling HIT

Teamsprint

Inhoud: 4 x 10" starts, 2 x (20”, 40”, 60”) teamsprint, 2 x 8’ rollersessie
We starten met vier korte maximale sprints met focus op kracht. Daarna worden de drie posities in de teamsprint afgewisseld met actief herstel tijdens een 'rollersessie' op souplesse.

Doel: Deze training verbetert het hoogintensieve (sprint)vermogen. Technisch gezien is het doel om met goede fiets- en techniekbeheersing zowel op lage cadans (starts) als hoge cadans (teamsprints) veel vermogen kwijt te kunnen.

WattCycling Tri-Endurance

Cadence is key

Inhoud: 2 x (6', 4', 2') souplessetraining
In twee blokken van drie steigerungs wordt telkens geleidelijk de cadans verhoogd. De lengte van de steigerungs wordt steeds korter maar de cadans steeds hoger. Je bepaalt zelf hoe snel de cadans stijgt.

Doel: Door op hoge cadans te fietsen verbetert de traptechniek en leert het lichaam om op hoge cadans vermogen te leveren.

Vervolg trainingsprogramma

Wekelijkse trainingsupdate per mail?

Een korte herinnering om je aan te melden voor de trainingen van komende week.

    Elke zaterdagmiddag een nieuwe aflevering

    Chasse Patate podcast – wielerverhalen

    Dit is Chasse Patate, uw wekelijkse portie wielerverhalen vanuit WattCycling. Van legendes uit de kopgroep tot mythes uit de staart van het peloton en alles er tussenin. Nieuwste aflevering: