Deze week bij WattCycling

Week 29 - 15 t/m 21 juli

Thema: Techniek

De Wattbike is de perfecte fiets om middels de polar view inzicht te geven in de traptechniek. De polar view geeft aan hoeveel kracht er wordt geleverd in de richting van de pedaalomwenteling en daarmee hoe effectief deze is. Door te oefenen op hoge en lage cadans wordt je bewegingspatroon uiteindelijk steeds effectiever!

WattCycling Allround

Teamsprint

Inhoud: 4 x 10" starts, 2 x (20”, 40”, 60”) teamsprint, 2 x 8’ rollersessie
We starten met vier korte maximale sprints met focus op kracht. Daarna worden de drie posities in de teamsprint afgewisseld met actief herstel tijdens een 'rollersessie' op souplesse.

Doel: Deze training verbetert het hoogintensieve (sprint)vermogen. Technisch gezien is het doel om met goede fiets- en techniekbeheersing zowel op lage cadans (starts) als hoge cadans (teamsprints) veel vermogen kwijt te kunnen.

WattCycling d’Huez

Pull that pedal

Inhoud: 4 x 8' submaximaal
Er worden 4 submaximale intervallen op hetzelfde vermogen gefietst, waarbij de cadans steeds daalt binnen de intervallen. Iedere twee minuten daalt de cadans met 20 RPM. Achteraf kan worden bekeken hoe de techniek verandert bij lagere cadans, maar ook bij welke cadans je voorkeur heeft

Doel: De kern van deze training staat in het teken van fietsen met een goede techniek (voetpositie en ‘trekken’ aan het pedaal) bij verschillende cadans tijdens een submaximale inspanning

WattCycling HIT

Cadence is key

Inhoud: 2 x (6', 4', 2') souplessetraining
In twee blokken van drie steigerungs wordt telkens geleidelijk de cadans verhoogd. De lengte van de steigerungs wordt steeds korter maar de cadans steeds hoger. Je bepaalt zelf hoe snel de cadans stijgt.

Doel: Door op hoge cadans te fietsen verbetert de traptechniek en leert het lichaam om op hoge cadans vermogen te leveren.

WattCycling Tri-Endurance

Aero is everything

Inhoud: 5 x 5' net onder het omslagpunt
Er worden 5 intervallen op hetzelfde vermogen gefietst, waarbij de cadans steeds daalt tussen de intervallen. Achteraf kan worden bekeken of de techniek vast te houden was bij verschillende cadans, maar ook bij welke cadans de voorkeur had.

Doel: De kern van deze training staat in het teken van fietsen in de tijdrithouding met een goede techniek (voetpositie en lichaamshouding) bij verschillende cadans.

Vervolg trainingsprogramma