Intervallen doen is slim!

 In Blog, Tips & tricks

Een grote innovatie op trainingsgebied is het doen van intervallen. Het is zinvol om regelmatig een intervaltraining te doen. Je snelheid in lange duurritten zal worden verhoogd. En zeg nou zelfs hoe makkelijker je fietst, hoe leuker het wordt… toch?!

Intervallen

Er zijn diverse definities gebruikelijk van het begrip interval. Voor dit blog wordt uitgegaan van de volgende definitie:

Een intervaltraining is een training waarbij je meerdere malen een inspanning boven de verzuringsdrempel (= FTP) afwisselt met een korte rustperiode.

Hierdoor is het mogelijk om meer minuten intensief te trainen dan wanneer het in een keer uitgevoerd wordt. Eén van de belangrijkste voordelen is dat het trainingseffect aanmerkelijk groter is. Daarnaast is het mentaal veel makkelijker op te brengen om een aantal keer een korter stukje hard te gaan dan in een keer een hele (wedstrijd)afstand te moeten beulen. Ook is het herstel van een intervaltraining sneller. Alle reden dus om intervallen een vast plek te geven in je trainingsprogramma.

Wielrenners en intervallen

Veel fietsers rijden buiten hun bekende rondjes. Eerst rustig met de handen op het stuur en later kop over kop een tikkie harder. Lange tochten of kortere rondjes, maar zelden wordt een vooropgezet trainingsschema of trainingsdoel opgevolgd. En laten we wel wezen dat is ook helemaal niet makkelijk. Je kan voor jezelf wel het idee hebben dat je bijvoorbeeld 10 keer een stuk van 2 minuten hard wil fietsen met 2 minuten rust. Maar als je fietsmaatjes daar geen zin in hebben, dan sta je mooi te kijken daar middenin de polder in je eentje. Als het al lukt dan moeten de stoplichten, kruispunten en honden ook nog maar eens meezitten.

Een goede intervaltraining op de fiets kan – profs daargelaten – vrijwel alleen maar binnen. Het regelmatig doen van intervallen kan je snelheid en zuurstofopname aanmerkelijk vergroten, zonder dat je meer tijd aan trainen besteed. Alleen al door eens per week een intervalsessie in te plannen.

WattCycling en intervallen

In de zomer fietsen we graag buiten. Dat geldt voor alle wielrenners. Om je (duur)snelheid optimaal te houden of zelfs te verbeteren kan je bij WattCycling uitstekend eens per week je intensieve trainingen blijven doen. Efficiënt, doelgericht en veilig!

Samengevat komt het neer op drie items:

  • Progressie (zuurstofopname verbeteren)
  • Geconcentreerde training binnen, meer resultaat
  • Veilig op hoge snelheid

Je weet wat we zeggen… Train smarter, get faster!