Schitteren in afwezigheid
In het levensverhaal waarin we zowel de auteur als het onderwerp zijn, zijn de keuzes die we maken nogal bepalend. Wanneer we ingeklemd zitten tussen krachten uit het verleden die ons naar voren duwen en een kracht uit de toekomst die ons naar achteren duwt, moeten we soms omhoog springen om aan de uitgestrektheid van de tijd te ontglippen. En in die sprong kan iets tot stand komen wat nog niet eerder bestond. Of je kan iets zien wat je eerder niet zag. Ook, als het er juist niet is… lees verder
Net niet, bijna (niet), kantjeboord, op het randje… al zou het zomaar kunnen dat dat randje ook het kantje van het boord is. Maar het ontbreken van iets, of in ieder geval de kans erop, maakt doorgaans een moment.
Het had weinig gescheeld of we hadden het in de Ronde van Vlaanderen en alle koersen die nog zouden volgen het zonder Wout van Aert moeten doen. Tijdens een trainingstochtje afgelopen dinsdag ochtend werd hij op een haar na gemist door een betonwagen. Door zijn fietsmaten Jan Bakelants en Daan Soete de berm in te mieteren kon hij erger onheil voorkomen. Het noodlot schitterde gelukkig in afwezigheid.
Wie bijna afwezig was bij zijn college afgelopen donderdag was Gaëtan (18), inmiddels in Kwaremont bier gedoopt tot Gaëtan de Grote. De Oost-Vlaming vertrok voor een trainingsritje en belandde per toeval in het wiel van de Jumbo-Visma formatie die het parcour aan het verkennen waren. De student houttechnologie en eerstejaars belofte reed netjes in formatie de Kanarieberg, Oude Kwaremont, Paterberg, Taaienberg, Hotond en Oude Kruisberg op. Hij schittert op elke foto in deze eeuwige herinnering. Een herinnering die bijna niet door was gegaan, door de afwezigheid van genoeg eten en drinken. Gelukkig bood de ploegleiding van Jumbo – Visma hulp. Een ploegleiding die er kort op zit en niets aan het toeval wil overlaten, want er is nog iets wat schittert en afwezig is dit voorjaar; Een monument. Laten we hopen dat de Hoogmis zondag schittert door het wegblijven dan wel het afwezig zijn van valpartijen. Een nare bijwerking van 180 goestingvolle renners op dunne banden op slecht wegdek. Gelukkig kan er al 65 edities gerekend worden op ‘opperseingever’ Lucien. Sinds 1958 staat de inmiddels 82-jarige Lucien de Schepper uit Oudenaarde de ronde in veilige banen te leiden. Salaris is afwezig, want wielrennen is zijn leven. Het heeft hem gegrepen en nooit meer losgelaten. En waarschijnlijk gaat Lucien door tot de koers hem loslaat… Maar tot die tijd steekt hij zijn hart, ziel en vlag op voor de veiligheid van renners en toeschouwers. Iets wat mooi past bij een wedstrijd met de hoogste gemiddelde leeftijd voor de winnaar.
Wie zondag in ieder geval geen hoge ogen gooit in deze afvalkoers is Dylan van Baarle. Afwezig door maagklachten. Gelukkig kan Wout het ook alleen. De afwezigheid van goede ploegmaats voorin levert hem geen zorgen op. Net als een sponsor die ermee ophoudt. Hij heeft vertrouwen in wat er wel is, bijvoorbeeld goed materiaal. Misschien al in Vlaanderen, en anders de week erop in Roubaix, zal de nieuwe Cervélo Soloist gelanceerd worden. Minder stijf dan de prachtige S5, maar wel bijna zo licht als de R5 waarmee Vingegaard in de Tour de France bergritten huis kon houden. Een fiets die gemaakt lijkt voor kasseien, zeker wanneer je er de Tubeless Vittoria Corsa Pro onder legt. Een band nog niet verkrijgbaar voor een sterveling, maar wel een band waarmee van Aert als een Aladin op zijn SRAM Red eTap AXS 12-speed aangedreven tapijt over de kasseien gaat zweven. Heeft Wout dan alles wat zijn hartje begeert en nodig is voor een overwinning? Nee, hij wil nog iets kwijt. Ergens vanaf. Lucht…
Niet in de longen, maar wel in de banden. In Vlaanderen, maar ook zeker in Roubaix, is het spel van de techniek bijna net zo groot als het spel van de tactiek. Enkel of dubbel stuur lint, enkel of dubbel voorblad, breedte van de banden en dus ook bandenspanning. Je wil op hobbelige wegen net een paar bar lager staan om de kans op lekrijden en kapot materiaal te voorkomen. En daar komt het Kinetic Air Pressure System (KAPS) om de hoek kijken. Een noviteit in het peloton wat al met succes getest is Eduardo Affini in Dwars door Vlaanderen. Een systeem waarmee je al rijdende wat lucht in en uit de banden kan laten om zo met de bandenspanning te spelen tijdens de koers. De rolweerstand en kans op pech valt zo verder te optimaliseren. Dus de afwezigheid van lucht, zorgt er misschien wel voor dat Wout gaat schitteren.
Geschreven door WattCycling trainer Boyd ‘El Tractor’ Welsink
Ook een onverwoestbare tractor kan wel eens sputteren
Komende week staan alle trainingen in het teken van techniek. Op een bepaald moment kunnen de velgen niet hoger, de pakjes niet strakker en het stuur niet aerodynamischer. Of zijn de technische noviteiten simpelweg (nog) niet beschikbaar voor fietsende stervelingen. In dat geval zit er niets anders op dan aan de eigen fietstechniek te gaan werken om zo omhoog te kunnen springen. Kom trainen!