Super E

 In WattCycling column

Soms moet je zwijgen en luisteren naar de massa. Zoals afgelopen zondag naar het elf rijen dikke publiek op de Koppenberg. Een spekgladde Koppenberg welteverstaan, omdat de machine die de kasseien zou borstelen door de gladheid niet omhoogkwam. Alsof een Zamboni het ijs niet op kan omdat het ijs te glad is. Heerlijk. Het kan allemaal in Vlaanderen. Een Vlaanderen waar op een Mads en Mathieu na de wereldtop op wegglijdende schoenplaatjes naar boven probeerde te klauteren terwijl de Belgische renner Lars Daniels juist in volle vaart een losgebroken paard probeerde te grijpen. In de Arden Challenge wist hij als een ware zorro al rijdende de teugels te pakken en het mooie beest uit het razend peloton te houden. Waar de één glibbert, demarreert de ander of vangt een paard. En toen moest de finale van de vrouwenkoers nog beginnen…

Net als veel andere muziekliefhebbers ben ik een mislukt wielrenner die het leven als bankzitter heeft omarmd. De zondagen van De Hoogmis en Parijs – Roubaix staan steevast in okergeel geblokt in de Google agenda. Die kleur lijkt het meest op de vlag van Vlaanderen gemengd de liters Betadine die nodig zijn om de renners na de koersen weer op te lappen. Een paar goede maten, genoeg snacks en pannenkoeken binnen handbereik en een opgeladen telefoon zodat je continue kan opzoeken hoe groot, zwaar of oud een renner is. Eenmaal geïnstalleerd komt de belangrijkste keuze van dat moment: Sporza of Eurosport. Eurosport valt op Brits commentaar te zetten, waar ze prachtige woorden hebben voor pietluttigheden. Op ‘’de Belg’ gaat het voornamelijk over pietluttigheden, maar zit Renaat wel op de motor. En Renaat ziet alles, ook wat er niet is. Na een kleine steen, papier, schaar werd het Sporza. Goede keus. Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen. Na te hebben gesmuld van de mannenkoers kregen we de vrouweneditie van Vlaanderen als toetje nog eens toe. Deze finale was misschien nog wel spannender dan bij de mannen met een aantal op het eerste oog onnavolgbare tactische keuze’s en een ploegenspel waar topteam SD-Worx Protime het nakijken kreeg. Veldrijdster 2.0 Shirin van Anrooij opende de koers en reed zich uiteindelijk op het 3e schavot in dienst van haar kopvrouwe Elisa Longo Borghini. Nummer één en drie van Lidl-Trek. Een prachtig blauw, geel met rood tenue wat we deze zaterdag ook in de gaten gaan houden.

Waar het WK sprint in de vorm van de Scheldeprijs deze woensdag het wachten een beetje breekt, hebben we namelijk sinds vier jaar ook de vrouwen editie van Parijs – Roubaix die al op zaterdag wordt verreden. Daar staat een vrouw aan de start die er drie jaar geleden nog met enorme hoofdpijn over de finish kwam na een zware valpartij, maar nu behoort tot een van de outsiders. Lotte Kopecky, Marianne Vos, Chaira Consonni en ook mede kopvrouw van Lidl – trek Elisa Balsamo krijgen net een sterretje meer van onze zuiderburen, maar vlak Ellen van Dijk niet uit.

De dame uit Woerden begon ooit als schaatsster totdat bleek dat ze nog meer aanleg had voor fietsen. De meervoudige wereldkampioene zowel op de baan als op de weg in de tijdrit is weer terug en gaan we zien rijden in Roubaix. Begin maart, vijf maanden na de geboorte van haar zoon Faas reed ze bij haar rentree in het profpeloton gelijk naar de overwinning in een tijdrit om dat kunstje een paar dagen later in de Ronde van Normandië nog eens te herhalen. Ellen is fit. Tijdens haar zwangerschap trainde ze tot enkele dagen voor de bevalling door en kwam ze tot een goede 17.500 kilometer. Waarvan de laatste paar duizend wel met het stuur wat hoger om ruimte te maken voor de buik. Twee weken na haar bevalling begon ze weer met fietsen. Als topsportster en beweginswetenschapper weet ze precies waar ze mee bezig is en kan ze haar grenzen goed voelen en bepalen. Het emotionele en mentale gedeelte van anderhalf jaar niet in een peloton rijden en omgaan met de kans op valpartijen zal ze langzaamaan weer op gaan doen.

De Super E moet niet alleen keuzes maken in de koers, maar ook buiten de koers is efficiëntie nog meer noodzaak geworden. Interviews plannen tijdens autoritten, nabij de koers blijven met de ploeg of terug naar huis en zoonlief, en uiteraard flexibel omgaan met haar trainingen in verband met wat gebroken nachten. En tussendoor kletst ze met Roxane Knetemann nog een podcast over vrouwenwielrennen aan elkaar. Op de stroken van Roubaix zal je in ieder geval risico moeten nemen om op de juiste plek te zitten en focussen op het spoor wat je daar kiest. Één verkeerde beweging en je ligt als een Wout van Aert in de kreupels. Hoe ver ze daarin zal gaan? Ik weet het niet. Maar het is prachtig om haar weer stralend in de koers te zien. Een stukje bonus carrière dat beklonken moet gaan worden op de tijdrit van de Spelen in Parijs. Daar is het tegen jezelf en voor jezelf. Een skill waar ze tijdens haar werelduurrecordpoging heeft laten zien over te beschikken. We gaan zaterdag zien waar ze nu (al) staat.

Ik besef me dat dit het verhaal van slechts één renster is. En waar ik het mannenpeloton inmiddels ken tot aan schoonmaat en namen van broers en zusjes aan toe is het vrouwenwielrennen nog altijd in opmars. Ik ga zaterdag gewoon weer bankzitten en me helemaal laten onderdompelen op ‘’de Belg’. De natuurlijke onkruidwieders zijn het Bos van Wallers al mooi schoon aan het knagen voor het staaltje kunst wat eroverheen gaat denderen

 Zwijgen en luisteren naar de massa die over die historische kasseien klettert. Naar Jose en Renaat. Naar alle feitjes waarvan ik niet wist dat ik ze wilde weten. En dan in het peloton zoeken naar de blije blik van Super E uit Woerden.

Geschreven door WattCycling trainer Boyd ‘El Tractor’ Welsink

Ook een onverwoestbare tractor kan wel eens sputteren

Komende week staan alle trainingen in het teken van vrouwenwielrennen.  We gaan naar Luik – Bastenanken – Luik rijden, we gaan Marianne Vos proberen na te doen en ook onze 250e profzege op de weg proberen binnen te slepen en we kruipen in de huid van mastodont Super E. Laat je wegwijs maken in de historie in opkomst van het vrouwenwielrennen door onze trainers en kom trainen!

Recent Posts