Wattbike data voor beginners

 In Blog, Tips & tricks

Als je er op uit bent om je prestaties te verbeteren dan is de Wattbike het ultieme trainingsapparaat. Alle data die je nodig hebt en meer. Maar als je nog niet zoveel ervaring hebt op de Wattbike  wat kun je dan met al die gegevens. Hoe maak je van data kennis? In deze blog vertellen we je meer over de Wattbike en welke data je eruit kunt halen.

Welke gegevens haal je uit de Wattbike?

De Wattbike meet 40 verschillende parameters over jouw fietsen en toont die op de Performance Monitor. Hieronder een uitleg van de 10 meest gebruikte variabelen:

Watts – Een inkopper misschien, maar de belangrijkste meting van allen is het de geleverde kracht in Watts. Hierover kunnen we eenvoudig nog een heel blog schrijven (en die gaat er komen ook), maar in het kort is het een objectieve maat voor de hoeveelheid uitwendig geleverde arbeid per tijdseenheid. Doordat alle Wattbikes geijkt zijn kun je er van op aan dat 200W ook 200W is.

Cadans (RPM) – De Wattbike geeft je cadans continu in real-time weer op de monitor. Dit is zeker handig als beginner om je ideale cadans te vinden. Hoe vaak je met je benen rondgaat heeft grote invloed op je efficiency en is voor iedereen anders.

Hartslag – Door je Wattbike te koppelen aan je hartslagmeter (borstband) geeft de monitor continu je hartslag weer. Hiermee kun je goed de fysiologische intensiteit van je training in de gaten houden.

Maximale Hartslag (MHR) – Wanneer je een test doet op de Wattbike, kan je ook je maximale hartslag bereiken. Die gebruiken we om je persoonlijke hartslagtrainingszones te bepalen.

Link / Rechts Balans – De Wattbike is de enige Indoor Fiets Trainer die de links/rechts balans meet. Een verhouding dicht bij 50/50 van de kracht tussen beide benen is ideaal en zal je helpen om efficiënter te fietsen.

Traptechniek – Een van de dingen die vrijwel iedereen weet over de Wattbike is de mogelijkheid om traptechniek te meten. Door 100x per seconde data te verzamelen maakt de Wattbike een eenvoudige grafiek die je traptechniek weergeeft. We noemen dit de Polar View.

Maximaal Minuut Vermogen (MMP) – Als je een test doet op de Wattbike, zal je vaak kijken naar het bereikte MMP tijdens de test. We gebruiken dit Maximaal Minuut Vermogen om de persoonlijke wattage zones te bepalen. Hierdoor is iedere WattCycling training op de voor jou optimale intensiteit.

Gemiddeld vermogen (avg W) – Gemiddeld vermogen is een goede benchmark om je conditie te bepalen en de verbeteringen over de tijd. Je gemiddelde vermogen in opeenvolgende trainingen kan ook inzicht geven in onderliggende ziekte die anders niet makkelijk te detecteren zijn.

Vermogen / kg (W/kg) – Als je voor het begin van je test of training ook je gewicht invoert zal de Performance Monitor ook je vermogen per kilo berekenen. Je Watts per kilo is een belangrijke waarde voor het beklimmen van bergen. Hoe hoger hoe makkelijker die zullen gaan.

Afstand  (meter) – Voor de Strava fans wordt natuurlijk ook de afgelegde afstand van je Wattbike training bewaard. Net als je snelheid wat dat betreft.

Waar vind je de data

Alle belangrijke data is beschikbaar in de Performance Monitor en in de Wattbike App. Hieronder waar je ze in de monitor kan vinden. Gebruik de pijltjes omhoog en omlaag tijdens je training. Ieder schermpje geeft een andere dataset weer:



Als je de totalen van je hele training wil zien dan kun die aan het einde op het Summary Screen terug vinden. Met de links/rechts pijltje kun je de verschillende tabbladen selecteren.

Hoe kun je al die data opslaan

Alle data kan je met de Wattbike App (Apple en Android) en je telefoon opslaan en in de Wattbike Hub online bewaren voor analyse. Vanuit hier kun je je training ook automatisch uploaden naar Strava.