WattCycling Thuis: Trofeo Baracchi (buitentraining)

 In Fietstraining voor buiten

Het thema van deze week is intervaltraining. Het doel van de training is enerzijds middels intervallen het omslagpunt te verhogen en tegelijkertijd de beschikbare hoeveelheid energie goed te verdelen binnen een interval waarbij niet-steady-state vermogen wordt geleverd. Kop over kop rijden in een groep of met hollen en stilstaan een klim oprijden zijn voorbeelden waar het vermogen niet constant is. Een wedstrijd waar dat vroeger het geval was is de Trofeo Baracchi. De training bestaat dus niet uit maximale sprints, maar wel meerdere keren op hoge intensiteit ‘kopwerk’ verrichten.

Wil je deze week buiten trainen? Gebruik dan uiteraard je gezonde verstand en houd ook goed alle richtlijnen en aanbevelingen aan. Ga je naar buiten, dan hebben we hier een leuke training om buiten te gaan doen. Lees hier de achtergrondinformatie en de WattCycling column over het trainingsthema.

Trofeo Baracchi

De Trofeo Baracchi was een wielerwedstrijd die van 1941 tot 1991 werd georganiseerd in Italië, in de buurt van Bergamo. De wedstrijd was een initiatief van Mino Baracchi, een zakenman uit Bergamo, als eerbetoon aan zijn vader die een groot wielerliefhebber was. Van origine was de Trofeo Baracchi van 1941 tot 1946 een open eendaagse wielerwedstrijd in lijn voor amateurs. Vanaf 1949 werd het een koppeltijdrit voor beroepsrenners; de laatste editie van de koppeltijdrit was in 1990 en werd gewonnen door een Nederlander: Tom Cordes.

Een gedenkwaardige editie van de Trofeo Baracchi was die van 1962, toen Jacques Anquetil en Rudi Altig wonnen ondanks een geweldige inzinking van de Fransman.

Wat een erelijst fietste Altig tussen 1960 en 1971 bij elkaar. Acht etappezeges in de Tour de France, de groene trui, achttien dagen in de gele leiderstrui. Eindzege in de Ronde van Spanje in 1962, klassiekerzeges in de Ronde van Vlaanderen (1964) en Milaan-Sanremo (1968). Maar zijn finest moment was naar eigen zeggen toch de Trofeo Baracchi, waarin hij er in 1962 in een geslaagde jacht op de zege koppelgenoot Anquetil het snot voor de ogen rijdt. Altig heeft als bijnaam ‘’De Fietsende Apotheker’’ en werd in 1969 tijdens de tour betrapt met amfethamine in zijn urine. In die tijd goed voor een tijdstraf van… 15 seconden.

WattCycling buitentraining

Om niet de hele tijd op de vermogensmeter te kijken en als je geen vermogensmeter hebt is de hartslag geen goede graadmeter voor een dergelijke korte inspanning, worden de intensieve minuten op gevoel gedaan. Net boven FTP betekent dat aan het einde van de minuut de benen net beginnen te verzuren, maar dat dit wel vijf keer relatief snel achter elkaar uitgevoerd kan worden. Als de eerste sessie goed is gegaan, mag de tweede iets intensiever. De laatste wordt staand uitgevoerd. Voor een goede controle is het goed dit op een lage cadans met een zwaar verzet te doen.

Breng rustig de hartslag naar beneden

De cooling-down is een belangrijk onderdeel van de training. Zoals je gewend bent laten we met weinig weerstand de cadans zakken van 100 naar 70 RPM zodat de hartslag ook langzaam daalt naar zone rust of zone 1. Houdt ongeveer 1 á 2 minuten per stap aan en fiets rustig naar huis.

 

Recent Posts