Zo stel je de Wattbike juist in

 In Afstellen Wattbike, Blog, Tips & tricks

De Wattbike is een robuuste indoor fiets die het fietsgevoel uit de praktijk simuleert. De belangrijkste specificatie is dat de Wattbike accuraat het extern geleverde vermogen meet, registreert en weergeeft. Gekoppeld aan individuele trainingszones is het daarmee de ideale fiets om (groepsgewijs) op vermogen te trainen. Je kunt alle soorten pedalen bevestigen zodat je altijd op jouw favoriete fietsschoenen kunt trainen.

Wat maakt de Wattbike speciaal?

De Wattbike heeft als enige indoor fiets twee verschillende weerstanden. De luchtschuif (stand 1-10) voor een natuurgetrouw fietsgevoel en een magneetrem (stand 1-7) om het klimmen te simuleren. Door een combinatie van beiden kan je altijd de ideale weerstand opleggen. Verder heeft de Wattbike een ‘vrijloop’ zoals een echte racefiets en is het geen doortrapper zoals een spinningfiets. Hierdoor kun je op elk moment stoppen met trappen en heb je dus geen risico op blessures bij een onverwachte beweging. Ook ideaal voor korte explosieve intervallen.

De Wattbike meet naast het vermogen en de hartslag ook de traptechniek. De ‘polarview’ toont de bijdrage van beide benen aan de gehele pedaalomwenteling. In dit blog lees je hier meer over.

Installeer de Wattbike Hub app

Om optimaal gebruik te maken van alle gegevens die tijdens een WattCycling trainingen gemeten worden kan je gebruik maken van de Wattbike Hub app (beschikbaar voor Apple en Android). Na de training kun je hiermee eenvoudig de training analyseren en uploaden naar bijvoorbeeld Strava.

Stel de Wattbike juist af

In een paar minuten stel je de Wattbike eenvoudig af zodat je lekker ontspannen zit net als op je (race)fiets, goed en efficiënt kunt trappen en geen last krijgt van je rug. Als je handen op de remgreep staan moet de hoek bovenarm/rug ongeveer 90 graden zijn. De hoogte van het stuur is afhankelijk van ervaring, beginners hebben het stuur vaak wat hoger staan (foto 1).

Er is geen 100% ideale afstelling van welke fiets dan ook, deze zal altijd afhankelijk zijn van de ‘vorm van de dag’. Denk aan lenigheid, eventuele klachten aan de rug of schouders etc. Volg dit stappenplan om de Wattbike goed af te stellen, maar breng gerust kleine wijzigingen aan tijdens een training als het toch net niet lekker voelt.

Stappenplan voor het snel en juist afstellen van de Wattbike

1. Begin met het afstellen van het zadel

Ga naast de Wattbike op je sokken staan. De bovenkant van het bekken is gelijk aan de bovenzijde van het zadel. Dit is voor een globale afstelling. Ga vervolgens met je (fiets)schoenen op de Wattbike zitten en plaats je hak op het rechter pedaal (de crank staat in dezelfde richting als de staande buis).  Je been moet gestrekt zijn zonder kanteling in het bekken (foto 3). Op deze manier stel je de hoogte van het zadel wat preciezer af.

Klik uiteindelijk met beide pedalen in en begin rustig te trappen om te ervaren of de hoogte van het zadel je bevalt. Als het goed is kan je met een gestrekte voet en zonder vanuit het bekken te hoeven meebewegen die laagste positie van de trapper bereiken.

2. Stel de voorwaartse stand van het zadel in

Klik beide pedalen in. Zet je rechter crank horizontaal naar voren. De knobbel op het scheenbeen moet loodrecht boven de pedaalas staan. Gebruik eventueel een indexloodje (foto 4). Is dit nog niet het geval? Zet dan je zadel naar voren of naar achteren.

Succes met trainen!